Wednesday, September 29, 2010

Sokongan Pasangan & Kaum Keluarga

Bagi yang ingin memulakan perniagaan, adalah penting untuk mendapat sokongan padu daripada pasangan dan kaum keluarga. Di antaranya ialah:
  1. Bagi yang belum berumah tangga, untuk memulakan perniagaan perlu mendapat sokongan daripada ibubapa terutama bagi anak perempuan. Ibubapa perlu reda, yakin dan memberi sokongan terhadap apa yang diusahakan oleh anak - anak.
  2. Jika sudah berumah tangga, suami yang ingin berniaga terlebih dahulu perlu memberitahu atau berbincang dengan isteri supaya mendapat sokongan moral dan dalam pengetahuan isteri.
  3. Sebaliknya isteri yang ingin berniaga wajib meminta restu suami, supaya suami boleh memberikan sokongan moral dan material (mungkin), reda dengan kerjaya isteri, dapat memberi pandangan dan penilaidan boleh mengelekkan fitnah. Fitnah boleh berlaku kerana ketika berniaga, isteri akan berhubung dan berkomunikasi dengan pelbagai lapisan masyarakat dan pelanggan.
  4. Keluarga terdekat juga harus diberi maklumat. Kadang-kadang jaringat perniagaan (business networking) sering bermula dalam dalam kalangan keluarga terdekat. Banyak juga perniagaan yang berjaya diterajui oleh pasangan suami isteri, adik - adik, anak dan bapa, anak dan ibu, bapa saudara dan anak saudara atau sepupu.
Pendapat anda ?


    No comments:

    Post a Comment

    Related Posts with Thumbnails